Hardangervidda,Rondane,Dovre,Sjusjøen

Synken ved Mårvannet

Lørdag 24 juli dro Lene,Thila,Keino og jeg ivei til syd østlige deler av Hardangervidda.Nærmere bestemt Vikfjellet.Vi hadde pakket tunge sekker,17-20 kg og ca 10 kg på hver av hundene.Myggen overfalt oss allerede før vi kom ut av bilen og oppover lia ble det ganske så ubehagelig,men vi regnet(helt feilaktig) med at myggen forsvant bare vi kom litt lenger inn i fjellet.Utsikten ble flott ettersom vi kommer høyere og høyere opp i fjellet med nydelig utsikt over Mårvannet og videre mot Imingdalen.
Mårvannet med Synken til høyere i bildet.

Reksjå

Etter flere drikkepauser og 250 høydemeter fikk vi flott utsikt over Reksjå hvor vi hadde planlagt den første overnattingen.Midt i bildet ser vi Bunuten,vi la oss til på hitsiden av fjellet.Myggen var særdeles plagsom.Det var helt svart av dem.Hundene ble også overfalt,men myggspray fungerte veldig bra på dem....ikke på meg.
Bunuten og Reksjå.

1. teltplass

Etter å ha satt opp teltet og pakket ut soverposer satte vi igang med middagsmat.Det smakte veldig godt!Keino satte også pris på litt ekstra snadder til middag denne dagen. Han var passe sliten og la seg rett ned i teltet og sov som en stein hele natten.Mellom kl 21 og 22 hørte vi noen som spilte på munnharpe,ikke særlig vakkert spilt men munn harpelyd var det.(fortsettelse følger....)

Frokost

Om morgenen lagde vi oss stekte poteter med egg og bacon,te og kaffe.(er det rart sekken var tung?)Et stort luksusmåltid.Man må da ha skikkelig mat på langtur.Hundene var friske og raske og klar til en ny økt.

En jakthund

Keino var på konstant jakt etter ryper.Mange steder luktet det aldeles fornydelig og han kunne ikke begripe hvorfor vi ikke skulle bort til dem.Det var igrunnen ganske slitsomt å gå med en jakthund i bånd når det lukter av rype.Kim får en utfordring der når han skal gå NPL.Men det gikk litt bedre for hver dag som gikk og ikke minst utover dagen når kreftene tæret litt på. Keino gikk med potesokker for å teste ut hvilken type som holdt best i fjellterreng.Jeg fant fort ut at det må kraftige sokker til i dette terrenget.
Ryper i sikte?

Bak Bunuten

bak Bunuten kom vi over denne steinhytta.Koselig tenkte vi og tok en liten pause.En liten tur rundt hytta viste ølbokser,hermetikk og annen dritt og møkk.Kan det virkelig være nødvendig å slenge fra seg slikt ute i naturen?Vi tok med oss all søpla vår ut av fjellet igjen.Skulle bare mangle.
Hvilepause

Vann,vann,vann

Keino benyttet enhver anledning til å bade og drikke.Det var varmt i fjellet om dagen selv om solen ikke skinte.Den nye sekken hans fungerte veldig bra.Den satt som støpt på ryggen,men det er viktig å pakke den korrekt for å unngå gnagsår.Stoffet i sekken er vanntett men ikke sømmene,derfor trenger det noe vann inn under badeturene hans.Alt som ligger i sekken må pakkes i vanntette poser.Han bar teltet mitt,all maten sin samt middagsrasjonene mine og noen småting.
Keino bader

Lunsj

Thila gikk og bar på nesten all maten vår.Pølsepakker er tungt og hun bar og bar uten å klage.Vi lagde oss bål og fikk grillet pølser ved Bergbutjønni.Skal si mat smaker ute i naturen.Det vanket selvfølgelig en pølse på hundene også.
Pølser til lunsj

To gode venner

Det styrker helt klart et bånd mellom hund og eier på en sånn tur.Keino storkoste seg og det gjorde jeg også.Han passet hele tiden på at jeg var tilstedet.Litt ekstra kos og godbiter følger med.Dette kan absolutt anbefales.
Keino og jeg

Natt nr to

Andre dagen tuslet vi avgårde 5-6 km før vi la oss til ved et lite vann helt på grensen til nasjonalparken.Vi tente bål for å holde myggen unna før vi la oss for natten etter et godt middagsmåltid og en varm kopp te.Og så skjedde det igjen.......munnharpen!...Keino hoppet i teltet og jeg skvatt opp.Hva i huleste.Vi var jo alene ved vannet.Hva var det vi hørte? Noen som kan svare på det.Selv heller jeg til en eller annen fugl.Vi ble ihvertfall rimelig skremte da det plutselig begynte å spille igjen til samme tid som forrige natten.Men ikke så mange tonene denne gangen.MYSTISKT!!!
Kan du se teltet mitt?(det er ikke det blå)

Vikbekkfjellet

Her har vi tuslet en tur inn i nasjonalparken til et navnløst vann på kartet.Lettgått terreng for både hunder og mennesker.Lene prøvde fiskelykken et par ganger,men ørreten var så stor her at den beit eller røk av senen hennes rimelig fort.Vi hadde fått et tips om hvor vi burde fiske og der var de jammen store gitt! Neste gang bør hun nok stille med tykkere sene.Hundene fikk lov til å løpe litt løse i fjellet denne kvelden og gjett om det falt i smak.Vi var helt alene der inne.

Thila sover

Thila sovenet rimelig raskt hver gang vi hadde en pause.Hun var ikke like godt trent som Keino men hang med hele veien uten problemer med tung sekk.Hun er bare drøyt to år.Ricoh sin kløvsekk kan forøverig IKKE anbefales.Den røk i glidelåsen og flere sømmer på turen....men den satt godt over ryggen.Det hjelper ikke når sekken nærmest faller fra hverandre.

Og der sovnet hun jammen igjen.....

Utsikt over Nordfjorden og Reksjåberget.

Her ovenfra hadde vi en fantastisk utsikt over Reksjåberget og Nordfjorden.En flott foss forbandt det øverste vannet med det nederste.Vi sov over på den tynne tarmen ute i vannet.Denne natten ble vi overfalt av regnvær.Det var regntungt og grått da vi sto opp og vi bestemte å komme oss ut av fjellet.Været var meldt dårlig og vi hadde ikke veldig lyst til å vandre rundt i regnvær.

Klar til avgang

Keino er pakket og klar til å dra ut av fjellet.Vi har en 12 km marsj forran oss før vi er ved bilen.Mye flatmark og noe opp og ned stigninger.Det ble en lang tur.Både hunder og vi var stive og slitne når vi kom frem.
Kom a muttern så drar vi!

`Snart ved bilen

Nå er det bare et 2 km til vi er ved bilen.Keino har endelig funnet det for godt å gå rett frem og ikke vingle rundt etter ryper.(det varte helt til neste rypelukt)Thila måtte lokkes litt fremover på slutten,hun var tydelig sliten.Keino ble lokket av ryper.
Over kammen og ned til Mårvannet.

Heddal stavkyrkje

På vei til Sjusjøen og hytta stoppet vi for å kikke på Heddal stavkyrkje.Norges største sådanne.Utrolig vakker.Den har jeg lenge ønsket å se.

Lunsj

Vi lunsjet ved et vakkert vann som rant ut i en flott liten elv.Her prøvde Keino seg som andejeger.Det ble ikke andestek på oss til kveldsmat.Solen skinte og vi satt lenge og solte oss før vi reiste videre.
Andejegeren

Kongsberg gruver

Siden hverken Lene eller jeg hadde sett gruvene tok vi en rask tur innom og var heldig å komme med på siste tur innover.15 minutter skrangletur i mørket med gratis rumpemasasje.Vi fikk en interresant guidet tur rundt i gruvene før vi ristet oss tilbake og opp i lyset.
Gruvetur

Helvete

Etter et par dager med regn og hvile på hytta tok vi en ettermiddagstur til Helvete helt sør i Espedalen.Her er nordeuropas største jettegryter.Den største ca 20m i diameter og 40 m dyp.Her var flere stor og små gryter som vi fant ved å følge en merket sti gjennom gjelet i bunnen.Spennende og interresant for både små og store.Ikke egnet for hunder da det var mange og bratte stiger å gå i.
Jettegryte

Rondane

Tidlig lørdag morgen satte vi oss i bilen igjen og dro mot Dovre for å dra på moskus safari sammen med Cathrine og Stian som kom opp på hytta fredag kveld sammen med Fax.Vi satte kursen over flotte Vikafjellet med en formidabel utsikt over Rondane.Vi kjørte rundt og tvers igjennom Rondane før vi kom til Dovre.
Rondane massivet

Lunsj igjen

På vei til Dovre var det på tide med litt mat igjen.Nybakt brød fra en lokal butikk og hyttebakt kake.Kunne vi ha det bedre.
Cathrine,Stian,Lene.Thila og Keino.Fax stakkar ligger i bilen.Han og Keino er ikke så veldig gode venner.

Moskus safari

Med Stian som kjentmann(han kommer ifra Dombås) tok det ikke lange tiden før vi fant moskus.Litt langt unna til å ta bilder.En elg traff vi også på langt oppe i fjellene.Det er vist ikke helt uvanelig.

Moskus

Men plutselig sto de der,200m unna,også litt langt unna for et godt bilde.Men det var fire flott dyr,to voksne og to kalver.Vi fant det tryggest å ikke følge etter dem.
To voksne moskus

Utsikt fra Dovrefjell

Utsikten fra Dovrefjell er fantastisk når en kjører innover mot Snøheim.Rondane viste seg fra en dramatisk side hva lyset gjalt.Selve Snøhetta lå badet i tåkeskyer så selve toppen så vi ikke.Altså ingen grunn til å dra til topps for å se utsikten.Vi reiste heller ned til Dombås og fikk servert nydelig rømmegrøt og spekemat hos moren og faren til Stian.
Rondane lyser opp mellom skyene.

Kvamsfjellet

Turen vår skulle avsluttes med utendørskonsert på Kvamsfjellet ved Rondablikk.Her ble vi overfalt av regnbyger.Det gikk helt greit,vi var godt kledd og plutselig dukket solen opp med jevne mellomrom.Vi fikk en flott konsert som var bygget over lyder fra naturen ved hjelp av felespill,steiner,bjeller,saksofon,munnharpe(Lene og jeg grøste da vi hørte den) og mange andre instrumenter.De menst fantastiske var en gruppe som kalte seg Kvarts.De svingte opp med feiende flott musikk som fikk publikum til å juble.En flott avslutning på en flott tur.
Scenen med utsikt over Rondane.

Sjusjøen

Men riktig ferdig var vi ikke.Vi dro rett på hytta og overnattet der og fikk en flott tur innover fjellene før vi satte nesen hjemover.Neste år blir det ingen tur på oss,da blir det Norge på langs for Keino.han skal få fortsette treningen frem til han drar sammen med Kim.

Keino i kjente trakter på Sjusjøen.

kari mette 22.01.2011 10:41

Så ut som en kjempe koselig tur da;);) Bortsett fra MYGGEN;(

Toril 22.01.2011 14:48

Jeg haaater mygg men myggen elsker meg alikevel

| Svar

Nyeste kommentarer

29.11 | 13:39

Hei.Send meg en mail tonekollen@hotmail.com.
Jeg trenger vekt på hunden.Ferie ut året men setter deg på liste.

29.11 | 12:15

Ønsker å bestille dekken til GS 1 år
Aarbringens Black Hawk
Tlf 400 96 104

28.10 | 11:57

Send meg en mail,tonekollen@hotmail.com med ønsket tekst.

28.10 | 11:38

Ønsker å bestille 3 dekken med navn og bilde. Sort/hvit ES tisper.