Canada 2013

Torsdag 19 september

Her skal jeg prøve å få lagt ut litt bilder og info gjennom Canadaturen som starter til søndag.Hvor mye jeg kommer meg på nett kan jo bli spennende å se og med nyinnkjøpt I-Pad kan det jo bli ekstra spennende
Kofferten er pakket og klar til avreise sammen med en svær nyinnkjøpt fotosekk!

Mandag 23 september

Etter en lang flytur landet vi i Toronto søndag kveld.Mandag morgen var det tidlig opp til frokost og videre til sightseeing.
Etter å ha besett kinatown gikk noen av oss ned mot havnen og kikket etter monumentet Little Norway som var satt opp til minne om krigen.
Vi måtte lete lenge og vel før vi fant det nede i et flott hjørne av parken.
Riktig heldige var vi som traff to veteraner fra krigens dager der,en fra Norge og en fra Canada som begge fortalte villig fra krigen.
Senere ble det tur langs kaiene samt en bedre middag før vi stupte i seng.

Tirsdag 24 september

Ble hentet på hotellet og dro rett til CN Tower hvor vi kjørte opp til utsiktstårnet på 330 m over jorden.Her hadde vi en formidabel utsikt over hele Toronto med omegn.På en superflott dag med klar sikt er det mulig å se helt til Niagara Falls.
Og Niagara Falls var neste stopp:-)De tre gigantiske fossene markerer gransen mellom den canadiske provinsen Ontario og den amerikanske staten New York.
Vi dro ut med båten Maid og the Mist og fikk oss en skikkelig dusj av de enorme vannmassene som kom fossende ned mot oss.
Med strålende sol og ettermiddag lå fossene badet i regnbuer.

Så bar det tilbake til Toronto og ombord i toget som skulle bli hjemmet vårt de neste dagene.

25-26 september 2013

Igår kveld gikk vi ombord toget som skal frakte oss gjennom halve Canada og frem til Jasper.
Gjennom vinuer i annen etage i toget kikker vi på enorme prærier,skog og sjøer,byer og tilslutt Rocky Mountain.
Ombord på toget fikk vi nydelig mat til en fantastisk utsikt gjennom panoramavinduene.
Vi hadde et par timers stopp i Winnipeg hvor vi kom ut av toget og fikk litt sightseeing i byen før vi måtte videre mot Jasper.
Togturen gikk veldig fort(tre netter) med noe underholdning, mye utsikt på jakt etter elg og bjørn,strikketøy og hyggelig prat med resten av reiseselskapet.
etterhvert ble vi 7 timer forsinket og kom frem til Jasper først utpå kvelden.En togavsporing på toget bak oss gjorde at 35 godstog sto i kø for å komme frem.Og vi måtte vike......

27 september 2013

På kvelden ankom vi Jasper og dro rett på sighseeing med buss til innsjøene Pyramide og Patricia.Her hadde vi stort håp om bjørn men dårlig tid som vi hadde og mørkt ble det så noen bjørn så vi ikke.
Etter bussturen ble det rett i seng for å stå tidlig opp neste dag for å ta igjen ennå mer av tapt tid.

Lørdag 28 september 2013

Tidlig opp og inn i bussen idag og dro sydover langs Icefields Parkway.
Første stopp er Maligne Canyon,Jaspers dypeste juv.Her fant vi en Kjerangbolt men fikk ikke lov å gå ut på den:-(
Så fartet vi videre til Athabaskca breen hvor vi ble kjørt opp på bre armen med en snøkjørende buss med enorme hjul.Vi snirklet oss avgårde i 1 km i timen ned et stup og opp på breen...ialt ca 200m😮 sammen med en busslast med japser.
Dette må være det desidert mest dustete jeg noen gang har vært med på.Her sto vi rett opp og ned på breen mens japsene ojet og akket seg over synet av snø og stiv kuling kombinert med fjell og snøvær.
Det mest tragiske i det hele er at om to år er brearmen smeltet vekk og arrangøren har startet et nytt byggverk som turistnæring i stedet....et gedigent utkikkspunkt over dalføret.
Neste stopp,Lake Louise,en nydelig smaragdgrønn innsjø omkranset av fjell og Victoriabreen.
På kvelden ankom vi Banff.

Søndag 29 september

Busstur i Banff området med bl.a. Lake Louise,et aldeles nydelig vann med flotte fjelltopper,bre og et fantastisk hotell hvor det hadde vært moro å bo engang!

Vel tilbake til Banff tok vi taubanen opp til Sulphur Mountain med utsikt over hele Banff med omegn.
Desverre hadde vi litt snøvær på toppen så utsikten kunne vært bedre her i høyden på snaut 2300moh.

mandag 30 september

Idag fortsetter vi mot Vernon.
Vi krysset det kontinentale vannskillet og krysset fjellpasset Kicking Horse Pass på vei inn i Yoho nasjonalpark.Her skulle vi ha sett Emerald Lake men dit kom vi aldri.
Derimot var vi innom en ulvepark for å kikke på ulver.Jeg ønsket å bli med på en fototur sammen med ulvene ute i naturen men uflaks over uflaks,mannen som skulle ta oss med ut jobbet ikke den dagen:-(
Så da ble det å se ulvene gjennom et nettinggjerde noe som ikke var særlig oppløftende,men vi fikk høre ulvene hyle i kor og det var veldig artig!!

Videre med buss gjennom to nye nationalparker...Glacier np og Rogers Pass.

Plutselig oppdager vi Wapiti i veikanten og hyler stopp til buss sjåfør Jeff som lydig stoppet på den traffikerte veien så vi fikk stimet ut og tatt bilder.
Her fikk jeg vel muligens tatt bildet jeg er mest fornøyd med på hele turen.Teleobjektivet kom vel til nytte etterat jeg fikk ødelagt normalobjektivet.
Herr Elk hadde med seg en flokk med damer og unger og hadde planer om å krysse veien med haremet sitt.Trafikken stoppet opp og en etter en kom de seg over veien og inn i det  vakre høstlandskapet.

Underveis stoppet vi for å se på et tog som angivelig skulle komme ut av en tunnel i fjellet.Humm...akkurat som om det skulle være en attraksjon for en nordmann som kjører i tunneller hver dag.
Vi ventet og vi ventet på toget som aldri kom(det skulle komme hvert 20 min)Men gjett hva som kom ut av tunnelen...en bil !! Påmontert små hjul tilpasset togskinnene.Se det var en attraksjon for en nordmann:-)
Jaja hvorfor ikke.Snø var det der også så vi følte oss riktig så hjemme.

Tilbake til bussen,over veien høyeste punkt,ned noen hårnålsvinger,vekk fra Roky Moutail og ned i det flate landskapet i Okanagan-dalen som fører rett til Vancover.
Ogopogo-uhyret så vi ikke noe til,det kan vel sammenlignes med uhyret i Loch Ness.

Dagen ble avsluttet på Wallmart:-))

Tirsdag 1 oktober

Idag er siste dag gjennom the Canadien Rockies og oen av verdens vakreste nationalparker.
Nå er det stort sett flatt forran oss i det som betegnes som verdens vakrteste motorvei.Vi har en lang og tildels kjedelig vei forran oss.

I Okanagan-dalen stopper vi på en vingård for å smake på lokal vi.Siden jeg ikke er noen vinliker valgte jeg sammen med noen andre å droppe smakingen og heller nyte sol og utsikt utenfor.Litt prøvesmaking på vindruer stjal vi også.
Denne vinen var vist så god at den vant over beste franske viner i en konkurranse i Frankrike,dette kunne arrangørene selvfølgelig ikke tåle og avsatte alle dommerene og skaffet nye dommere til en ny smaking.
Men det hjalp ikke Canada vant igjen ;-)
Denne vinen blir lagret i en korrekt bygget pyramide og etter mye blindtesting viste det seg at vinen lagret i pyramiden vistnik smakte bedre enn vinen lagret på tradisjonelt vis på gården.HVORFOR????
Det sies å være mye positiv energi i pyramider.

Sultne var vi stadig vekk men idag fikk vi etter min smak turens desidert beste måltid...kinamat på en lokal sjappe.Men for en mat!!Vi fikk vel noe sånt som 8 retter som vi bare kunne forsyne oss av,den ene retten bedre enn den andre!!Jeg ble aldeles proppmett:-)

Videre på vei til Vancouver som vi ankom på kvelden ble det litt småsoving og bare kikking ut av vinduet.

Vi ankom Stillehavskysten!!

Liv Schrøder 13.10.2013 08:15

- takk for denne siden! -har lagt den på favoritter - supert bilde av fossen! - blir det fortsettelse fra Vernon? Takk så langt! Klem fra Liv

| Svar

Nyeste kommentarer

29.11 | 13:39

Hei.Send meg en mail tonekollen@hotmail.com.
Jeg trenger vekt på hunden.Ferie ut året men setter deg på liste.

29.11 | 12:15

Ønsker å bestille dekken til GS 1 år
Aarbringens Black Hawk
Tlf 400 96 104

28.10 | 11:57

Send meg en mail,tonekollen@hotmail.com med ønsket tekst.

28.10 | 11:38

Ønsker å bestille 3 dekken med navn og bilde. Sort/hvit ES tisper.